Sunday, September 12, 2010

Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU)

a. Kandungan Ujian tentang topik-topik pelajaran.

b. Aras Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.

c. Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.

d. Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.

e. Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.


Kepentingan JSU


i. Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.

ii. Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.

iii. Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.

iv. Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.

v. Memberikan panduan untuk membentuk format ujian



Langkah-langkah Membina JSU


Langkah I: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji



Langkah II: Tentukan soalan yang akan dibina itu

i. soalan objektif (30 soalan)

ii. 1 markah bagi 1 item

iii. jumlah soalan bagi setiap topik dikira



Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item

i. Biasanya JPU menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom

ii. Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor


Langkah IV: Apakah jenis ujian yang akan diuji?

i. Ujian objektif

ii. Ujian struktur
iii.Ujian esei, dan lain-lain



Langkah V:

i. Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)

ii. Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)

iii. Pemarkahan



Langkah VI:

i. Nyatakan mata pelajaran

ii. Nyatakan tingkatan
iii. Susunan nombor soalan mengikut tajuk

No comments:

Post a Comment